Het gat in de maatschappij

annelies TMN blog 0 Comments

De markt bestaat niet meer, waar het echt om gaat is de maatschappij. Als marketeers moeten we dus niet op zoek naar een gat in de markt, maar liggen de kansen in een gat in de maatschappij. De mondige consument van vandaag wil juist bedrijven en merken die de maatschappij vooruit helpen, niet de markt. Dit was de kern van het verhaal van Kees Klomp, auteur, adviseur en ondernemer op het vlak van Betekenisvol ondernemen, op 12 december voor een zaal met topmarketeers.

Het beeld dat Kees wist te schetsen geeft echter een totaal andere horizon. Eén waar ieder bedrijf mee te maken gaat krijgen. Bedrijven worden door consumenten en andere stakeholders steeds meer afgerekend op hun maatschappelijke meerwaarde, in plaats van hun financiële resultaten. Niet voor niets hebben de Verenigde Naties het Bruto Nationaal Geluk, dat Bhutan gebruikt om de levensstandaard van het land te meten, omarmd als model voor de toekomst. Kees toonde de opkomst van de betekeniseconomie waarin Benefit de nieuwe Winst is en Impact het nieuwe Succes. Het mooie is dat bedrijven die een dergelijke instelling kiezen het nu al vaak beter doen op de beurs.

De presentatie was wat mij betreft bijzonder inspirerend en hoopgevend voor de toekomst. Kees beschreef een toekomst waarin Marketing zich ontwikkelt naar Mattering met een tipping point in 2020. Je ziet dat steeds meer marketeers serieus met onderwerpen als betekenis en purpose bezig zijn. Wij zien dan ook een groeiende interesse voor het onderwerp gezien de opkomst bij deze sessie. Ook bij de kandidaten waarvoor WerfSelect bemiddelt merken we dat het steeds belangrijker wordt gevonden om bij een bedrijf te werken dat ‘goed’ doet.

De afgelopen jaren was duurzaamheid bij Topmarketeers Network een vast onderdeel op de agenda. We zullen dit voortzetten met de brede blik van betekenismarketing. In Europa is Nederland één van de slechtste jongetjes van de klas gemeten naar het aantal bedrijven met een betekenisinsteek. Daar zouden we met zoveel topmarketeers toch een positieve invloed op kunnen hebben. En dat kunnen we vooral ook doen bij de grote bedrijven die de draai willen maken naar een betekenisvolle toekomst. Maar ook door het ondersteunen van startups die starten vanuit betekenis.

Wie doet er mee? Als er suggesties zijn hoe we hier met elkaar meer handen en voeten aan kunnen geven dan horen we die heel graag!

Annelies Ruis, mede namens het TMN-team

 

Over Kees Klomp:
Kees Klomp (1968) werkte als trendwatcher en strategy director bij de grootste reclamebureaus van ons land, en was oprichter van het eerste merkactivatie adviesbureau van Nederland. Sinds 2006 is Kees adviseur, mentor en ondernemer op het gebied van betekenisvol ondernemerschap. Kees publiceerde onlangs zijn 4e boek over dit onderwerp: Handboek Betekenisvol Ondernemen. Het boek is een concrete handleiding voor het bouwen van maatschappelijk-betekenisvolle bedrijven.

9200000051833258

  • _d3a9870

  • _d3a9850

  • _d3a9868

  • _d3a9861

  • _d3a9847

  • _d3a9845

  • _d3a9855

  • _d3a9840

Deel deze blog

Published in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *