De marketingorganisatie van de toekomst

annelies TMN blog 0 Comments

Op 13 februari sprak Rob Beltman over de toekomst van marketing en organisatorische consequenties. Duidelijk is dat de veranderingen in het marketingvak sneller gaan dan het licht. Uit onderzoek blijkt dan ook dat marketeers zich in brede zin niet klaar voelen voor de ontwikkelingen die op ons af komen.

Rob vroeg de aanwezige marketeers aan welke van de kernfuncties van marketing zij op dit moment de meeste tijd besteden:
– waarde ontdekken: waar ligt de ‘sweet spot’ in de markt
– waarde organiseren: middelen en competenties klant- en marktgericht organiseren
– waarde communiceren: uitdragen van waarde naar klanten, stakeholders en de maatschappij
– waarde bewijzen: aantonen van duurzame, onderscheidende meerwaarde
Het accent bleek onder de aanwezigen flink te verschillen. Misschien een leuke vraag om zelf ook eens te beantwoorden?

Rob schetste een beeld van de ontwikkeling van het marketingvak. Marketing beweegt zich van het tijdperk van productie en distributie, gevolgd door het tijdperk van communicatie en branding, naar het tijdperk van klantrelatiemanagement tot het tijdperk van sociale netwerken. Een wezenlijk onderdeel van marketing in de toekomst wordt dan ook het begrijpen van sociale netwerken. De marketeer zal onderdeel moeten worden van de dialoog. De rol van marketing wordt het ontwikkelen, beheren en activeren van het netwerk van partners, (potentiële) klanten en beïnvloeders via een combinatie van owned, paid en earned platformen.

Duidelijk is dat marketing te belangrijk is in de toekomst om puur aan de marketingafdeling te worden overgelaten. Bij het designen van de organisatie van de toekomst gelden 5 principes:
– wendbaardheid
– kortcyclische orientatie
– digital by design
– skills voor structure
– regisseur van relevantie

De bijeenkomst gemist?

Heb je de bijeenkomst gemist en ben je nieuwsgierig geworden? Rob heeft het boek De marketingorganisatie van de toekomst uitgegeven.

Over de spreker
Rob Beltman is marketingstrateeg en expert op het gebied van klantgericht ondernemen. Vanuit de overtuiging dat klantgericht ondernemen vraagt om multidisciplinair samenwerken richtte Rob in 2014 H3ROES op. Dit is een coöperatieve vereniging van professionals die samen Nederland klantgerichter willen maken.

Published in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *