Influencer Marketing, een nieuw tijdperk in Marketing

annelies TMN blog 0 Comments

Emilie Tabor, Founding Partner en Strategic Director van IMA, Influencer Marketing Agency, verzorgde op 11 september 2017 de Topmarketeers Network-sessie. Zij vertelde ons wat Influencer Marketing is, hoe het werkt en wat de trends zijn. En ze beantwoordde indrukwekkend de vele vragen die de deelnemers stelden.

Toen Emilie en haar mede-oprichtster Maddie Raedts in 2010 begonnen met hun bureau, toen nog een fashion inspiration platform onder de naam Fashiolista, was het begrip influencer marketing nog vrijwel onbekend. Dat was aan het begin van het opkomende fenomeen ‘bloggen’. Al snel ontdekten Emilie en Maddie de kracht van digitale influencers. Inmiddels is het een niet weer weg te denken manier van marketing bedrijven. IMA is een voorloper in dit vakgebied. In totaal werkt IMA internationaal samen met zo’n 15.000 bloggers, vloggers en social influencers die samen meer dan 100 miljoen consumenten bereiken in sectoren als fashion, food, sport en lifestyle. IMA werkt voor merken als NIVEA, Tommy Hilfiger, Unilever, Chupa Chups, Estée Lauder en Albert Heijn. In 2017 hebben Emilie en Maddie de bovenste plek weten te bemachtigen op Forbes’ 30under30’ Media lijst, waar jaarlijks de meest toonaangevende en vooruitstrevende jonge innovators van Europa worden opgenomen.

Human to Human
Mede omdat het onder andere door ‘ Ad blockers’ steeds lastiger is mensen, zeker bepaalde doelgroepen, met gewone reclame te bereiken, zijn adverteerders op zoek gegaan naar alternatieven. Het begon o.a. met product placement in TV-programma’s. Maar vaak was dit wat gekunsteld en was er niet een goede match tussen de personen in het programma en de betreffende producten.
Toen ontstond het tijdperk van ‘Storytelling’. Mensen laten zich steeds meer beïnvloeden door wat andere mensen doen en zeggen. Bekende sterren hadden al heel veel volgers. Daarnaast ontstonden er populaire bloggers en vloggers met een miljoenenpubliek. Sinds een jaar of vier niet meer alleen in mode, maar in tal van categorieën.
Ook zijn de ‘micro-influencers’ opgekomen. Deze hebben een kleiner aantal volgers (enkele duizenden), maar zijn zelf echt fan van het betreffende merk en hebben veel interactie met hun volgers. Hun oprechte passie wordt gewaardeerd en dus worden hun berichten flink geliked en gedeeld. Hierdoor ontstaat een groot bereik. En mensen nemen veel eerder iets aan van iemand die ze kennen en waarderen, met wie ze zich kunnen identificeren, dan dat een merk zelf iets roept. Zo wordt er nu naast Business to Consumer (B2C) communicatie ook over Human to Human (H2H) communicatie gesproken.

Impact
Verder zien we dat influencer marketing voorheen vooral op de Awareness en Engagement fases betrekking had, maar nu in alle fases wordt ingezet, ook bij conversie en retentie. Dit is helemaal sterk in kanalen waar alles gebeurt, zoals ‘We Chat’ in China. Dergelijke ontwikkelingen zien we ook steeds meer hier. Een merk dat dit bijvoorbeeld goed inzet is Clarks schoenen. De vlogger gaat dan live schoenen uitzoeken en kopen en betrekt daar zijn volgers en hun meningen bij.
De Influencer marketing Formula is: Impact = Influencer match * content strategy.
De influencer match is onder andere hoe een influencer al over het merk en over concurrenten vertelt, voordat ze benaderd wordt.
Een mooi voorbeeld is kledingmerk Noisy May. Dat heeft 6 jonge meiden samen met 4 miljoen volgers, met hulp van designers een nieuwe collectie laten ontwikkelen. En ook tijdens de productie van de kleding, wat 3,5 maand duurde, werd van alles live gevolgd. Het resultaat was dat Noisy May nieuwe klanten kreeg, zoals Zalando en Wehkamp, en dat de collectie binnen enkele weken was uitverkocht. De hele campagne met de 6 meiden, in 6 landen, heeft minder dan € 100.000 gekost.

Vele voorbeelden
Al gedurende en na de presentatie stelden de deelnemers vele vragen. Emilie wist die levendig te beantwoorden, met voorbeelden uit diverse categorieën. Ook had ze goede tips. Een van de belangrijkste is om de influencers veel vrijheid te geven, wat ze doen moet wel bij het merk passen, en je kunt veel bereiken indien je hen laat samenwerken met iemand met expertise van het betreffende merk en product.

We hebben een waardevolle avond gehad met inzichten op een terrein dat relatief nieuw is, waar veel ontwikkelingen zijn en waar voor veel bedrijven nog een enorme potentie ligt om op een effectieve manier hun doelgroepen te bereiken en te betrekken.

Ook heeft Emilie haar presentatie beschikbaar gesteld aan de deelnemers. Deze is hier te downloaden.

Door Jan-Willem Hoogeweegen, namens het organiserend TMN-team

  • tmn-picnic-sessie-4
  • tmn-picnic-sessie-5
  • tmn-picnic-sessie-2

Deel deze blog

Published in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *