Marketinglessen die Hillary liet liggen

annelies TMN blog Leave a Comment

Op maandagavond 16 januari genoten we van een boeiend, persoonlijk verhaal van Kirsten Verdel, die als eerste buitenlandse ooit op het landelijk hoofdkwartier van een Amerikaans presidentieel campagneteam zat. Met de inauguratie van Trump voor de deur en de aanstaande verkiezingen in Nederland, was het onderwerp actueler dan ooit: wat kunnen marketingbedrijven en -organisaties leren van politieke campagnes? Kirsten gaf ons een uniek inkijkje in de organisatie en werking van Amerikaanse presidentscampagnes. Een proces waarbij de dialoog met de potentiële kiezer al vier jaar voor de verkiezingsdatum wordt opgestart!

Stick to your message
De eerste stap is: wat is je doel? Vervolgens: wie heb je daarvoor nodig? En welke boodschap past daarbij? Kirsten gaf aan dat ‘stick to your message’ de allerbelangrijkste les is. Herhaal je boodschap altijd 3 keer in elke speech of persbericht. Journalisten azen op het moment dat je net even iets anders zegt omdat je al zo vaak hetzelfde hebt gezegd. Laat je daartoe niet verleiden.

Be prepared
Verder is het enorm belangrijk om je voor te bereiden op alle mogelijke scenario’s. Als er iets onwaars werd beweerd over Obama stond de juiste informatie paraat om journalisten onmiddellijk te voeden en zo de beweringen te ontkrachten. Dit gebeurde dan ook vaak al tijdens een liveuitzending.

1 op 1 contact maakt het verschil
Het Obama campagneteam wist de hoeveelheid informatie van iedere potentiële kiezer te verhogen van 37 naar meer dan 1000 dingen per persoon. Hierdoor kon zeer gericht worden ingespeeld op iedere stemmer en konden de meest kansrijke wijken worden bezocht voor het canvassen (aanbellen bij mensen thuis). Belangrijk onderdeel is hen daarbij ook echt mee te laten praten om vervolgens goed in te kunnen spelen op wat belangrijk wordt gevonden. De eerste keer gaat men langs om een verhaal te ‘zenden’. Vervolgens gaat men nog eens langs om iets te vragen, zodat de potentiële kiezer het gevoel heeft invloed te hebben. En de derde keer wordt gevraagd “of men toch wel gaat stemmen?”. Dan is het gevoel opgebouwd dat de ander er zoveel moeite in heeft gestopt dat er wel iets terug gedaan moet worden. Overigens werd aan enthousiaste mensen ook gevraagd of ze mee wilden doen. Voor Obama’s campagne zetten zich daardoor uiteindelijk maar liefst 8 miljoen mensen in.

Waar liet Hillary het liggen?
Het team van Hillary Clinton heeft erop vertrouwd dat de van oudsher Democratische staten sowieso wel op haar zouden stemmen. Juist door het 1 op 1 contact met deze stemmers achterwege te laten heeft Trump onverwacht kansen gekregen. Jammer, aangezien de lessen van de succesvolle campagne van Obama simpelweg hadden kunnen worden gebruikt.

De aanwezige marketeers sparden met elkaar over hoe deze lessen vertaald kunnen worden naar hun eigen werkgebied. Al met al een enorm inspirerende en leerzame avond, zoals uit de reacties van de deelnemers bleek. Dank Kirsten en aanwezigen!

Over de spreker
Kirsten Verdel is bekend van haar rol als stafmedewerker van Barack Obama, in diens campagne voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2008. Hierover schreef zij het succesvolle boek ‘Van Rotterdam naar het Witte Huis’. Ze was betrokken bij campagnes op gemeenteraads-, Eerste en Tweede Kamer-, Provinciale Staten- en Presidentsverkiezingen en was zelf Statenlid. Ze publiceerde over de verkiezingen voor het Financieele Dagblad en Vrij Nederland en is regelmatig te gast bij onder andere PAUW, EenVandaag, BNR en Radio 1 en ze is als senior adviseur verbonden aan Dröge & van Drimmelen.

Published in

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *